Instruire pentru inovare în educația pentru dezvoltare durabilă: „Teach4SD: Construiește pentru viitor! Sustenabilitate în sectorul construcțiilor”

În luna septembrie 2024, în cadrul proiectului TEACH4SDTransforming Education Area and Competency Hub for Sustainable Development, a avut loc la Barcelona evenimentul „Train-the-trainer”, prin care au fost instruiți, pe parcursul a 3 zile, participanți din cele 10 țări ale consorțiului, care urmează să pregătească profesori din instituțiile de învățământ superior și preuniversitar, în domeniul sustenabilității.

Scopul acestei abordări este de a maximiza impactul instruirii în domeniul dezvoltării durabile, astfel încât informația să ajungă la cât mai mulți profesori, oferindu-le instrumentele de care au nevoie în activitatea de predare-învățare cu elevii și studenții, pentru o abordare eficientă a provocărilor dezvoltării durabile.

Urmare a acestui demers, în perioada octombrie 2024 – ianuarie 2025, în cadrul Centrului Vocațional (CoVE) din România au fost organizate trainingurile „Train the teachers”. Câte 20 de cadre didactice din fiecare instituție parteneră în proiect (Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași și din Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Iași) au fost intruite în seria I de training.

Pentru Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, trainingul derulat a purtat denumirea de: „Teach4SD: Build-it 4 the future! Sustainability in the Construction sector” și a inclus workshopuri desfășurate timp de 4 ore în zilele de 7, 21 noiembrie, 12 decembrie 2024, 10 și 30 ianuarie 2025.

Competențele asupra cărora s-a lucrat au prevăzut: 1. acceptarea complexității în sustenabilitate: gândire sistemică, gândire critică; definirea problemei; 2. întruchiparea valorilor sustenabilității: valorizarea sustenabilității; 3. imaginarea viitorului sustenabil: gândire exploratorie, capacitate de adaptare; 4. acțiunea pentru sustenabilitate: acțiunea colectivă.

Workshopul 1 a inclus o introducere a participanților în tematica educației pentru dezvoltare durabilă, fiind prezentat proiectul, cu accent pe principii și practici privind dezvoltarea durabilă, și o prezentare a competențelor transversale specifice.

În timpul workshopului 2, tematica abordată a prevăzut înțelegerea competențelor de dezvoltare durabilă și a legăturilor dintre ele; s-au rezolvat exerciții de conturare a profilului de sustenabilitate. A fost prezentat instrumentul creat prin proiect pentru identificarea și corelarea elementelor educative privind dezvoltarea durabilă, ulterior, în urma rezolvării temei primite, participanții au prezentat planurile privind modalități de integrare a educației pentru dezvoltare durabilă în disciplinelele pe care le predau.

Cel de-al treilea workshop a inclus printr-o abordare interactivă în cadrul unei mese rotunde, exerciții de gândire sistemică – lucru în echipă, urmate de prezentarea rezultatelor identificate.

Workshopul 4 a condus participanții printr-un atelier de scenarii „Cum vedeți educația pentru dezvoltare durabilă în 10 ani?”. Pornind de la întrebarea „Unde ne aflăm?” s-a lucrat pentru a identifica subiectele relevante pentru „Încotro ne îndreptăm?” și elaborarea unui plan de acțiune.

În workshopul 5 care a fost realizat în comun cu reprezentanții Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi” din Iași, ai Camerei de Comerț și Industrie Iași și ai mediului de afaceri din domeniu, activitatea a fost interactivă, lucrându-se pe grupe de lucru omogene și ulterior eterogene, evidențiindu-se bune practici în dezvoltarea durabilă în domeniul construcțiilor, prezentarea rezultatelor temelor propuse, feedback și concluzii.

Pentru Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” din Iași datele de derulare a activităților au fost: 13, 14, 15 decembrie 2024, 21 și 30 ianuarie 2025. Pornind de la întrebarea „De ce suntem aici?”, în cadrul primului workshop participanții au fost familiarizați cu tematica proiectului, cu legislația privind dezvoltarea durabilă în domeniul construcțiilor și cu noțiuni teoretice privind educația în domeniul dezvoltării durabile.

La următoarea întâlnire, în workshopul 2, trainerii au făcut o prezentare a competențelor transversale cu accent pe competențele verzi, s-a lucrat la profilul de sustenabilitate al fiecărui participant, pe baza instrumentului de lucru creat prin proiect și s-a dezvoltat tema privind asumarea valorilor sustenabilității cu accent pe protejarea naturii.

Workshopul 3 a condus participanții prin metode de lucru interactiv în identificarea viziunilor asupra lumii și a percepțiilor contradictorii despre cunoaștere și predare privind dezvoltarea durabilă; acceptarea complexității în sustenabilitate – gândire sistemică și vizualizarea viitorului sustenabil – alfabetizare privind viitorul.

Workshopul 4 a pus accent pe valorizarea activității independente a cadrelor didactice, prezentarea portfoliului, concluzii și feedback.

Workshopul 5 a fost realizat în comun cu reprezentanții Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași și ai mediului de afaceri din domeniu.

Evenimentul de la Barcelona, întâlnirile periodice organizate online între trainerii din cadrul proiectului și trainingurile desfășurate la Iași demonstrează angajamentul proiectului Teach4SD de a maximiza impactul instruirii în domeniul dezvoltării durabile. Prin abordarea unor teme precum: complexitatea sustenabilității, gândirea sistemică, valorile sustenabilității și acțiunea colectivă, proiectul contribuie la formarea unor profesori competenți și motivați să educe elevii și studenții în spiritul dezvoltării durabile.

În contextul actual al provocărilor globale legate de schimbările climatice și dezvoltarea durabilă, proiectul Teach4SD reprezintă o inițiativă valoroasă, care sprijină eforturile de a construi un viitor mai sustenabil pentru toți. Prin diseminarea bunelor practici în educația pentru dezvoltare durabilă și prin crearea unei rețele de profesori implicați în promovarea sustenabilității, proiectul are un impact semnificativ asupra educației din România și contribuie la formarea unei societăți mai responsabile și conștiente de importanța protejării mediului înconjurător.

Galeria foto a proiectului TEACH4SD

Articol de Constanța Pravăț și Ioana Olteanu