Workshopul pentru studenți: ”Construind o comunitate incluzivă: cum putem crea un sentiment de apartentență în campus”, a fost organizat în cadrul proiectului „Sinergii pentru Internaționalizarea Sustenabilă a TU1AS1 la nivel European și Mondial (SISTEM)”, CNFIS-FDI-2025-F-0103, în data de 13 mai 2025, în sala Creative Nest de la parterul Căminului T8, campusul Tudor Vladimirescu.
Acest atelier interactiv a fost conceput pentru a ajuta studenții să înțeleagă importanța construirii unei comunități incluzive în campus și să-i echipeze cu abilități practice și strategii pentru a promova incluziunea în viața lor de zi cu zi. Prin discuții, activități de grup și exerciții de auto-reflecție, studenții au explorat concept cheie ale incluziunii și diversității, au identificat barierele în calea incluziunii și cum pot contribui la un mediu universitar mai primitor și mai divers.
Studenții au împărtășit povești personale despre diversitate și incluziune, au descoperit cum funcționează stereotipurile și prejudecățile, și cum putem lucra activ pentru a crea un mediu internațional în care fiecare voce contează.
Obiectivele și motivarea alegerii acestei teme pentru un workshop studențesc au inclus:
- Dezvoltarea unui sentiment de apartenență: O comunitate incluzivă permite tuturor studenților, indiferent de naționalitatea, identitatea sau experiențele lor, să se simtă văzuți, auziți și apreciați. Când studenții simt că aparțin, au șanse mai mari să reușească din punct de vedere academic, să se implice social și să contribuie pozitiv la mediul studențesc. Incluziunea ajută la crearea unei atmosfere de sprijin în care fiecare student poate prospera.
- Pregătirea studenților pentru o lume diversă: în societatea globalizată de astăzi, studenții vor întâlni perspective și experiențe diverse în viața lor personală și profesională. Învățând să construiască o comunitate incluzivă, ei își dezvoltă abilități critice precum empatia, comunicarea interculturală și munca în echipă. Aceste abilități sunt esențiale pentru a naviga într-o lume din ce în ce mai interconectată și sunt foarte apreciate de angajatori din toate industriile.
- Reducerea discriminării și inegalităților: Un angajament față de incluziune este un răspuns direct la probleme sistemice precum discriminarea, biasurile și inegalitatea, care pot submina sentimentul de siguranță și corectitudine al studenților. Prin crearea unei comunități incluzive, universitatea poat aborda aceste probleme direct și se poate asigura că toți studenții au acces egal la oportunități și resurse, indiferent de rasă, sex, orientare sexuală sau mediul socioeconomic.
Turul de sală inițial a scos la iveală o serie de povești emoționante în care, pe de o parte, participanții au exemplificat întâlnirile lor anterioare cu conceptele de diversitate și incluziune, iar pe de altă parte au împărtășit situații în care au fost ei înșiși persoanele diferite din grupurile din care făceau parte (ex.: pentru că erau singurii din grupul de prieteni care și-au continuat studiile, pentru că aveau un frate / o soră cu o dizabilitate, etc.). Prin jocuri de rol și scenarii de relaționare, s-a discutat despre empatie, deschidere și respect reciproc. Iar auditul de campus din perspectiva incluziunii a adus idei valoroase despre ce și cum putem îmbunătăți – împreună. „A fost ușor să facem o listă cu ce trebuie îmbunătățit. Dar surpriza a fost când am fost întrebați cu ce putem contribui NOI, de mâine. Așa ne-am dat seama că toate astea cer efort.”, ne-a mărturisit un participant.